RAKS Vantilatör
İstanbul Teknik Üniversitesi’ne bağlı kuluçka merkezi İTÜ Magnet bünyesinde bulunan ADGAGER araştırma şirketi tarafından Türkiye çapında yapılan araştırma ile RAKS markasına ait genel görüşler, marka ve ürün kategorileri hakkında bilinirlik durumu, vantilatör kullanım alışkanlıkları, tercih edilen vantilatör tip ve modelleri gibi konularda bilgi toplandı.
Farklı eğitim seviyelerinden ve çeşitli gelir gruplarından oluşan 1010 katılımcıya toplam 19 soru sorularak RAKS markası hakkındaki görüşleri, markayı nasıl değerlendirdikleri, evlerinde bu markanın hangi ürünleri olduğu soruldu.
RAKS markasıyla ilgili kategori bağımsız olarak sorulan, "RAKS markasını daha önce duydunuz mu” sorusuna verilen cevap, Türkiye çapında RAKS markasının yüzde 85 oranında bilinir, tanınır bir marka olduğunu gösterdi.
Kategori bazında derinleşen araştırma sonuçları ise RAKS markasının vantilatör kategorisinde liderliğini tescil eder nitelikte: 2017 yılı verilerinde en çok bilinen vantilatör markası olarak öne çıkan RAKS, 2018 yılında bu bilinirliğini 6 puan daha artırdı.
"Vantilatör denince aklanıza gelen ilk marka hangisi sorusuna” 2017 yılında katılımcıların yüzde 25’i RAKS derken, 2018 yılında bu rakam yüzde 31 olarak gerçekleşti. Araştırmaya göre RAKS’ın ikinci markayla arasındaki fark yüzde 19 oranında açılmış durumda.
Bölgelere göre bakıldığında bu soruya RAKS olarak cevap verenlerin arasında, en yüksek oran yüzde 55 ile Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde. Diğer bölgelerde ise şu şekilde dağılıyor: Akdeniz Bölgesi yüzde 49, Ege Bölgesi yüzde 39, İstanbul dışı yüzde 33. (Şekil-1)
Katılımcılara, RAKS markasını duyduklarında akıllarına gelen ilk ürün kategorisinin ne olduğu sorulduğunda, yüzde 69 oranında vantilatör cevabı verdikleri görülüyor. Bu oran, diğer ürün kategorileri (küçük ev aletleri, ısıtıcılar ve kişisel bakım ürünleri) ile mukayese edildiğinde, RAKS markasının zihinlere vantilatör ile birlikte yerleştiğini ve markanın bu ürün kategorisinde lider olduğunu görüyoruz.
Araştırmada katılımcılara bir vantilatöre sahip olup olmadıkları, eğer vantilatörleri varsa hangi marka olduğu sorulduğunda ise, kullanıcıların yarısından fazlasının vantilatör kullandığı ve bu kişilerin çoğunlukla RAKS marka vantilatöre sahip olduğu görüldü.
Araştırmaya katılan vantilatör kullanıcılarına, en çok neden vantilatör kullanmayı tercih ettikleri sorulduğu zaman, yüzde 54’ünün vantilatörü pratik ve taşınabilir olduğu için tercih ettiği görüldü.
Vantilatörün tercih edilmesinin diğer sebepleri ise sırasıyla ekonomik olması, sağlıklı olması ve çevre dostu olması. (Şekil-3) Bölgelere göre bakıldığında araştırma genelinde belirlenen yüzde 54 oranının aşağı yukarı bütün bölgelerde geçerli olduğu belirlendi.
Diğer seçeneklere ait oranlar bölgelere göre değişiklik göstermekle birlikte, serinlemek için vantilatör tercih edilmesinde tüm bölgelerde "pratik ve taşınabilir olma” özelliğinin öne çıktığı görülüyor.
Bunun dışında, araştırmaya katılan vantilatör sahibi kullanıcıların büyük çoğunluğunun ayaklı vantilatöre sahip olduğu belirlendi.
Bu katılımcıların yüzde 86’sının vantilatörü evde kullandığı düşünülürse, taşınabilir olma özelliğinin kullanıcılara cazip geldiği ve bu yüzden ayaklı vantilatörlerin daha çok tercih edildiği görülüyor.